Tips til Black Friday kampagner

Facebooktwittergoogle_plus

Black Friday er den perfekte start på dit julesalg, og hvis du ikke allerede har taget første skridt til at planlægge dine Black Friday tilbud, så skal det til at være. Kig med her og få gode råd.

Black Friday marketing – start tidligt

Amerikanske forbrugere er i kapløb om at starte shopping op til Black Friday. Sidste år startede danskerne med at søge efter Black Friday tilbud allerede dagene op til at Black Friday for alvor gik løs. Blackfridaysalg.dk kunne se en voldsom stigning i besøg, hvilket tyder på, at mange går igang med research allerede inden tilbuddene er tilgængelig.
Forbrugere handler ikke kun i de tidlige morgentimer på Black Friday, så sørg for at være til stede, når dine kunder vil shoppe. En godt timet Black Friday marketingkampagne, kan gøre en stor forskel for dit salg.

Eksempelvis har Power har købt et Wall Paper på forsiden af Eb.dk 5 dage før Black Friday 2016 med det formål at få tilmeldinger til deres nyhedsbrev.
Power Black Friday

Black Friday er både online og fysisk

I Amerika er flere begyndt at shoppe online til Black Friday i stedet for i fysiske butikker. Derfor er butikkerne begyndt at lægge budgetterne om, så de også har stort fokus på at markedsføre deres Black Friday tilbud online. I Danmark har Black Friday ikke på samme måde været forbeholdt fysiske butikker. Salget på Black Friday i Danmark er steget både online og i fysiske butikker de senere år. Ifølge FDIH havde størstedelen af de online shops, som holdt Black Friday 2014 en vækst i omsætningen på over 30 pct. i forhold til en almindelig fredag.  Black Friday 2015 blev den største shoppedag nogensinde.

Forventningerne til rabatter er høje

Forbrugerne har vænnet sig til store rabatter. Computere og elektronik bliver i snit nedsat med 37% på Black Friday. Men det er ikke nok, bare at have et brand med en stor rabat, det er også nødvendigt at markedsføre dine Black Friday-tilbud, så kunderne ser dem.

Ideer til markedsføring af dine Black Friday tilbud online

Konkurrence som opvarmning: Find på noget som giver mening i forhold til Black Friday. Vær kreativ….Skriv evt. at I finder vinderen på Black Friday, at I ikke kan vente til Black Friday, så I laver en fredags-konkurrence, at I har fundet en sort xx, som I sætter på højkant, fordi der kun er 1 uge til Black Friday osv.

Adwords: Tilføj dine Black Friday tilbud i annonceteksten. Det kan være et stort arbejde at tilføje nye annoncer for alle produkter, der er indbefattet af dine tilbud, så du kan evt. også nøjes med, at oprette særlige annoncetekster for udvalgte kategorier og/eller brands fx ”Spar op til 30 pct. på alt fra xx”.

Retargeting: Tilføj en rabatkode fx ”Spar 10 pct. på alt” i dine retargeting-bannere. Du kan enten selv lave retargeting i Adwords, eller køre det gennem et retargeting-bureau. Uanset hvad du vælger; vær helt sikker på, at du ikke rammer kunder som lige har købt. De vil ikke blive glade for at se sådan et budskab.

Facebook + Instagram ads: Kun dit budget sætter grænser for, hvor bredt du kan komme ud.

Prissammenligningssider: Er dit site på fx. Pricerunner, kan du lægge en rabatkode ind der. Hvis du ikke ønsker at bruge rabatkode, skal du sørge for at dine priser er nedsat, inden Pricerunner indlæser dit feed med priser (typisk hver morgen).

Landingpage: Gå tidligt igang med at lave en landingpage som indeholder relevant information om dine Black Friday kampagner fx. hvornår I starter, hvilke rabatter kunderne kan glæde sig til osv. Sørg for at lave en god tekst, som kan ranke højt – så er du sikret en masse god trafik på Black Friday.

Kundeservice på Black Friday

Sørg for at telefonerne er åbne og evt. ekstra bemandet både dag og aften på Black Friday. Hvis du starter dine tilbud dagen før, så kan du evt. også sørge for ekstra bemanding der.
Kunder som har handlet i dagene op til Black Friday, kan muligvis føle sig snydt, hvis de ser, at du giver gode besparelser. Tag stilling til, om du vil give samme rabat til de kunder, som eventuelt henvender sig vedr. deres køb, et par dage tidligere, som de gav normalpris for.

Husk at tjekke retningslinjer for prismarkedsføring

De fleste fysiske butikker har nok styr på reglerne for prismarkedsføring, men har online shops? Hvis du vil lave tilbud, hvor du sammenligner den nedsatte pris med normalprisen (fx via budskaber som tilbud, rabat, spar osv.) skal du sørge for, at normalprisen har været gældende i mindst 6 sammenhængende uger, umiddelbart inden prisnedsættelsen. Dog kan man lave kortvarige kampagner af op til 3 dages varighed, hvor der oplyses om en besparelse på samtlige varer, dele af varesortimentet eller en bestemt varekategori, selvom normalprisen for enkelte af varernes vedkommende ikke har været gældende i en længere periode. Læs mere om retningslinjerne for prismarkedsføring hos Forbrugerombudsmanden her. E-mærket har også skrevet  et god indlæg om emnet: “Black Friday: Bliv klar til krig på rabatter og tilbud” .

Hvis du laver kampagner i maksimalt tre dage, så du slipper for at holde normalprisen i 6 uger, skal du være opmærksom på, at du ikke kan køre samme kampagne alle dage fra Black Friday til Cyber Monday.

Hvad med Cyber Monday?

Er det værd at bruge tid på Cyber Monday? Det kan du måske bedre vurdere, når du har læst dette:

Cyber Monday er oprindeligt startet for at have en online shopping dag. Dagen havde sin debut i USA 2005 og blev spået til hurtigt at blive en af de største online shoppingdage på året. Onlinesalget på Cyber Monday er vækstet med 65 pct. fra 2006 til 2013 i USA. Her er Black Friday i særdeleshed kendt for ekstraordinære tilbud på elektronik, mens Cyber Monday i højere grad er for mode, tøj og sko.

Cyber Monday er blevet et internationalt markedsføringsbegreb, der anvendes af online-forhandlere i hele verden. En søgning på Google Trends viser, at der siden 2012 hvert år foretages flere søgninger på Cyber Monday i Danmark. Men sammenlignet med Black Friday, tyder antallet af søgninger på, at Cyber Monday ikke er nær så eftertragtet som Black Friday.

cybermonday

blackfriday_cybermonday

 

Fik jeg sagt, at du bør starte tidligt?

Det kan altså være en stor fordel at starte tidligt. Et eksempel på et firma, som går all in før, under og efter Black Friday, er Elgiganten. De fortalte allerede i januar i år på en landingpage, at de er klar til næste Black Friday.  I september 2015 postede Elgiganten et indlæg på Google Plus ”Sæt allerede kryds i kalenderen…det bliver endnu vildere end sidste år”.  Frederik Danvig, PR ansvarlig hos Elgiganten, har udtalt, at det ikke skyldes indtjening, men nærmere synlighed at de har så stor fokus på Black Friday. Den synlighed, de opbygger ved at være massive i deres markedsføring op til og på Black Friday, er en vigtig faktor, da Elgiganten allerede kl. 00 natten til Black Friday 2015, havde 40.000 besøgende på deres site og dagen blev den suverænt største salgsdag. Desuden offentliggør Elgiganten en evaluering af deres Black Friday-event i en pressemeddelelse, som efterfølgende bringes i flere medier.

Hvis du kigger i din indbakke og andre medier i ugen op til Black Friday, vil du garanteret se, at andre firmaer annoncerer allerede. Så hvis du ikke har planlagt din kampagne, så gør det nu! Hvis du har timet det rigtigt, vil denne Black Friday utvivlsomt blive din mest succesfulde endnu!

Held og lykke med din Black Friday kampagne.

Kilder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cyber_Monday#cite_note-31
https://www.offerpop.com/holiday-marketing-365/
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/prismarkedsfring#kap1
http://www.computerworld.dk/art/232579/danske-net-butikker-i-knae-paa-grund-af-black-friday-danskerne-vaelter-ind
http://www.mx.dk/penge_erhverv/nyheder/story/28232340

Hjælp andre med Black Friday kampagner

Har du tips og ideer til andre butikker, som gerne vil tilbyde gode Black Friday rabatter til deres kunder? så del gerne med andre her. Kun seriøse og brugbare indlæg accepteres.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*